Thursday 25 October 2012

Ketenangan.

Sejak dua menjak ni, banyak sangat ujian yang datang.
Mungkin kerana Allah sudah terlalu rindu mendengar doa hambaNYA.
Mungkin juga Allah sudah rindu untuk aku sujud meminta pertolongan dariNYA.
Cuma aku yang tak sedar.

Dua tiga hari lepas, aku jumpa satu tempat.
Tempat yang beri aku 100% ketenangan.
Kalau sebelum ni, setiap kali fikiran aku bercelaru, aku akan keluar berjalan-jalan bersama kawan.
Tak pun, aku duduk seorang diri di dalam bilik.
Tapi kali ni, aku ke masjid.
Masjid mana? Ini dia.




Tadaaa! 
Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah


Mungkin sebab masjid ni agak dekat dengan rumah aku, jadi aku cuba-cuba lah 'lepak' kat situ.
Mula-mula datang agak janggal.
Yelah, tak selalu datang situ.
Selalunya bila Abah habis kerja awal, bila cuti minggu, waktu semua ada kat rumah baru kitorang pergi solat berjemaah kat sana.

Okay, masuk je kat situ, AKU SESAT.
Hahaha.
Tak tahu nak ke kanan atau kiri.
Jadi aku jalan je lah mana aku nak jalan.
Dan lepas tu baru lah jumpa pintu masuk untuk ke tempat solat.
Dalam perjalanan masuk tu, ada sorang pak cik tegur aku.

"ye dik. nak ke mana?"
"haa, kat mana eh tempat perempuan?"
"ok. adik jalan terus, nampak tangga tu kan? adik naik lif tingkat dua. selalunya student duduk kat situ. boleh tidur ke, buat assignment ke."
"oh, ok ok. terima kasih pak cik."
"sama-sama"


Nak jadi cerita, aku ni 'pandai' sangat.
Pak cik tu suruh aku jalan terus, aku pun jalan terus je lah.
Separuh jalan nak ke tangga tu, baru aku sedar aku tengah berjalan depan orang lelaki yang tengah solat, yang tengah mengaji, dan yang tengah PANDANG aku.
Okay, serious masa tu aku sangat sangat sangat malu.
Tapi masa tu aku buat muka tebal, aku main jalan je.
Hahaha.


Dah sampai tingkat dua, benda pertama aku nampak,

ini :)

Hahaha.
Jangan risau. Saya 100% muslimah asli, tulen, dan sewaktu dengannya.


Ini permandangan di belakang bahagian atas.


Dan yang ini pula di bahagian bawah.


Ini bumbung masjid. Cantik kan kan kan?


Dan yang ini pintunya.


Dekat hampir lima jam aku duduk kat situ.
Fikir balik dosa-dosa lalu.
Muhasabah diri.
Setengah jam sebelum  aku balik rumah, aku buat kerja 'baik' sikit kat situ.
Hehehe :)



Mengintai!
Hahaha. Nampak tak ada orang solat kat situ?
Kalau tak nampak tu silakan lah pakai cermin mata ye.




Dua gambar kat atas ni sebab dah tak ada kerja.



ps : teringat tanda-tanda kiamat. 'Masjid dibina indah dan mahal - mahal tetapi tidak banyak ahli jemaah dan tidak dijadikan sebagai pusat gerakan Islam.'

No comments:

Post a Comment