Wednesday 13 June 2012

Aku Harap Aku Baik-Baik Sahaja

Aku rasa aku tak normal.
Kepala aku selalu sakit. Dah 2 tahun rasa sakit ni.
Tapi sejak 2 3 minggu ni, sakit tu makin teruk. Sampaikan aku tak boleh nak pejamkan mata walaupun sekejap.
Bila waktu malam, aku tak dapat tidur lena. Aku kerap terjaga dari tidur kerana sakit kepala.
Lepas tu bila nak berdiri dari duduk atau bangun, kepala aku terasa pening.
Bukan sakit kepala, tapi pening. Rasa nak pengsan.
Sakit kat kepala, itu dah satu hal.
Berat aku pulak, turun dengan mendadak.
Logik ke tinggi aku 165cm tapi berat aku antara 38-45kg?
Sebelum ni berat aku normal. 50-55kg.
Aku hilang selera makan.
Mak dan kakak aku masak bukan main sedap. Tapi aku tak berselera langsung.
Aku berjalan pun dah tak seimbang.
Percakapan aku pun dah jadi kurang jelas.
Kesian tengok Abah, terpaksa tanya 3 4 kali apa yang aku cakap kat dia.
Bila aku call kak Jue pun, dia macam faham tak faham apa yang aku cakap kat dia.
Aku tak sedap hati.
Jadi aku tanya Pakcik Google.
Pening, Turun berat badan, Hilang selera makan, Badan tak seimbang, dan Percakapan kurang jelas, semuanya aku tanyakan pada Pakcik Google.
Akhirnya, aku terjumpa satu blog.
Blog seorang doktor yang amat prihatin kepada masalah kesihatan masyarakat.
Doktor Zubaidi Bin Haji Ahmad nama dia.
Pendek cerita, aku beranikan diri dengan menghantar mesej kepada doktor itu melalui laman sosial, Facebook.
Selepas 10 minit, ini jawapan dia.

Wa alaikumj mus salam...
semua ini tidak normal.
sdri perlukan pemeriksaan darah, air kencing, pemeriksaan hormon dan CTscan otak.
Sdri boleh lakukan pemeriksaan ini di hospital.
Buat sementara waktu minum air secukupnya.
Saya nasihatkan saudari, membaca salawat atas nabi tiga kali dan tiupkan ke dalam air sebelum diminum.
Saya pernah mersakan sakit kepala sehingga menjejaskan study saya ketika saya berada di matrikulasi UKM.
Alhamdulillah sudah sembuh, apabila saya minum air sebanyaknya dan bertawakal. pemeriksaan Ctscan otak saya normal. Alhamdulillah.


Masa baca jawapan doktor ni, aku terkejut.
Kenapa kena buat pemeriksaan semua tu? Ada yang tak kena ke?
Bagitahu Abah? Serba salah.
Abah tak akan percaya. Abah akan anggap semua ni masalah remeh.
Ceritakan kepada sesiapa pun, tak akan ada yang ambil peduli.
Jadi keputusan aku sekarang, serahkan semuanya kepada Tuhan.
Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNYA.
Andainya hayat aku tak lama, aku redha, jika itu yang terbaik untuk aku.

No comments:

Post a Comment